Viaplays kommunikasjonssjef Fredrik Olimb melder overgang til
spilljournalistikken og blir ny sjefredaktør i Gamer.no. Han kritiserer riksmediene for det han kaller en totalt feilslått utvikling av redaksjonell spilldekning de siste ti årene.
Etter mer enn åtte år som kommunikasjonssjef i Viaplay, er Fredrik Olimb klar for å bytte ut fjernkontroll med håndkontroll når han blir sjefredaktør for Norges største nettside for spillkultur – Gamer.no.
– Drømmejobb, enkelt og greit, sier hovedpersonen om rollen han inntar 1. mars. Han blir en del av tidligere Discovery-sjef Harald Strømmes spillsatsing i Good Game AS, som blant annet eier Gamer.no og Good Game-ligaen. Erlend Blakstad er daglig leder i selskapet.

– Fredrik overbeviste oss raskt med en brennende entusiasme for mulighetene som ligger i en så sterk merkevare som Gamer.no. Jeg er sikker på at han er riktig mann for å ta Norges største spillnettside til nye høyder, både redaksjonelt og kommersielt, sier Harald Strømme.
Gamer.no ble etablert av Tor-Steinar Nastad Tangedal i 2001, og har i mer enn 20 år vært en av de viktigste kildene til redaksjonell dekning av spill i Norge, med anmeldelser, kronikker og nyheter.
Som en ivrig gamer selv, har Olimb klare tanker om utviklingen av spilljournalistikken i Norge.
– Gamers historie strekker seg mer enn 20 år tilbake til en tid der hvor norske medier var blant de beste i verden til å skrive om gaming for et nasjonalt publikum. Vi hadde dyktige stemmer i flere av landets største aviser. Deretter opplevde man en kollektiv kollaps som i praksis fjernet all redaksjonell dekning av spill fra de store avisene i flere år.
Det henger ikke på greip hvis man ser på interessen, ifølge Olimb.
– Omtrent halvparten av alle under 45 år spiller daglig. Det er et disproporsjonalt gap mellom interesse og mediedekning, og de som skjønner dette, og tar det på alvor, vil se at leserne kommer til å belønne dem.
Olimb starter starter som sjefredaktør i Gamer.no 1. mars.